ABC verslag Keuzeactiviteit
Na een tijd nagedacht te hebben over wat ik moet gaan doen als keuzeactiviteit, lag het antwoord eigenlijk al voor mijn voeten. Namelijk op een communicatieafdeling een dagje meelopen. Een soort snuffelstage. Het werd uiteindelijk de communicatie afdeling op de Bibliotheek Rotterdam, omdat mijn vader daar werkt en het dus kon regelen.
Deze keuzeactiviteit is leek mij erg nuttig, omdat ik nog niet zo veel ambitie heb om in de communicatie branche te werken en zo dus kan kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
Niet dat ik dan op basis van deze activiteit besluit wel of niet door te gaan met communicatie, maar gewoon om rondkijken op een afdeling waar je later op terecht zou kunnen komen. Of juist dat je besluit dit niet te doen met je opleiding. Te kijken wat een afdeling communicatie eigenlijk doet. In ieder geval een leerzame ervaring dus.
Ik vertelde mijn vader dat een keuzeactiviteit uit 28 uur moest bestaan, en die heeft dat ook tegen zijn collega van de afdeling communicatie verteld. Zij hebben daarom voorgesteld dat ik twee dagen mee mocht lopen van half negen tot vijf en daarbij moest ik meehelpen een interview voor te bereiden en ik mocht een stuk schrijven voor de bibliotheek nieuwsbrief die ook daadwerkelijk word gepubliceerd.
Mijn eerste dag met Cindy de mevrouw die mij begeleidde was gelijk al erg druk, voor hen dan. Ik mocht alleen kijken en telefoontjes aannemen voor Cindy.
Ze waren druk bezig met het maken van de nieuwsbrief, ze moesten dingen arrangeren, dingen corrigeren en dingen schrijven. Ook brieven voor afdelingen werden geschreven.
Cindy moest dingen regelen voor een theater productie in de Bibliotheek theater en ze had een gesprek met verschillende mensen van de bieb. Ze heeft mij uitgelegd over de projecten, waar ze mee bezig zijn en hoe ze die allemaal willen vormgeven.
Ook vertelde ze me over het interview dat ze morgen zou hebben, met een medewerker van de bibliotheek (Harry Hoek) die alle tentoonstellingen samenstelt. De bedoeling was dat ze hem wat vragen zou stellen over de nieuwste tentoonstelling in de bieb en dat ik dan ook een paar vragen mocht stellen. De vragen hebben we samen bedacht en ik moest me zelf inlezen en onderzoek doen over de tentoonstelling. Ik moest me goed voorbereidden, want een interview houden zonder te weten waar het over gaat kan natuurlijk niet. Ik heb me die avond dus ingelezen en wat onderzoek gedaan over de tentoonstelling.
Cindy gaf mij een artikel over de nieuwe bedrijfskleding van de Amsterdamse bieb. Ze wilde dat ik aan de hand van het artikel zelf een stukje schreef voor de nieuwsbrief.
De volgende dag werd het interview gehouden en het ging allemaal goed. Ik moest tijdens het interview meer de diepte in gaan met de gevonden informatie en moest zelfs een beetje doorvragen bij sommige dingen.
Nadat we het interview hebben gehouden vroeg Cindy mij om over het interview een stuk te schrijven voor de nieuwsbrief. Daarmee ging ik aan de slag.
Verder die dag heb ik gekeken bij het samenstellen en arrangeren van de nieuwsbrief.
Voordat ik aan de stage begon moest ik een stuk schrijven, dat in de nieuwsbrief kwam.Ze zouden hem dan bekijken wanneer ik de eerste dag kwam.
Het stuk moest worden geschreven in opdracht van mijn vader, dus die kon mij van te voren al vertellen welke informatie er in het stuk moest staan. Het was een stuk over lift onderhoud, dat me niet erg aansprak, maar het was toch best een uitdaging om het te schrijven.
Cindy heeft mijn stukken gereduceerd, en heeft ze in de nieuwsbriefgeplaatst met mijn naam er onder. Voor het stuk dat ik had geschreven voordat ik begon et de stage moest ik eerst onderzoek doen, en moest het natuurlijk ook schrijven.
De tijd die ik aan de gehele activiteit heb besteed zijn ongeveer 24 uur. Namelijk de twee werkdagen van 8 uur, het schrijven een voorbereidden van het geschreven stuk en het interview met een te verantwoordde 6 uur bij elkaar. En het schrijven van het verslag met 2 uurtjes. Ja, inderdaad ik mistte nog een paar uur.
Ik mocht daarom een ochtendje meelopen met mijn vader, die de geldstroom regelt. Accountancy is immers ook een competentie binnen de communicatie. Je moet in ieder geval je geld kunnen beheren.
IK heb een beetje meegekeken naar en ontwikkeling van en project en de geld besteding daarvan. Aangezien ik financieel management niet heb gehaald was het best leerzaam.
Al met al vond ik de keuze activiteit zoals ik had verwacht best leerzaam. Het was een goede kans om te ijken hoe het er aan toe gaat op een communicatie afdeling. Natuurlijk is een communicatieafdeling op de Bibliotheek heel anders dan die van een profit grote organisatie, maar toch heb ik wel een overzicht gekregen.
Ik vond het vooral heel leuk dat je niet direct bezig ben met de eigenlijke functie van het bedrijf, in dit geval boeken. Je staat er als het ware boven, je kijkt naar het grotere plaatje en dat vond ik wel prettig.
Ik vond het leuk om te zien dat je als communicatie medewerker daadwerkelijk bezig ben met meer creatieve dingen en dat het niet alleen is om de opleiding leuker te maken. Je bent bezig met kunst en visuele aspecten.
Dat vond ik erg leuk.
Maar het belangrijkste aspect van deze activiteit vond ik het schrijf gedeelte. Ik heb in tijdens mijn opleiding ontdekt dat ik schrijven heel leuk vind, maar dat ik er eigenlijk niet zo heel goed in ben. Ik wil daarom ook graag mijn schrijfvaardigheid verbeteren. Het schrijven van de stukken waren daarom een uitdaging. Het is natuurlijk best spannend een stuk te schrijven over iets waar je geen benul van hebt en dat het dan ook echt wordt gepubliceerd. Terwijl je op school een 3 hebt gekregen voor het schrijven van een artikel.
Ik en beoordeeld op mijn stukken en heb tips gekregen. Bovendien is mij verteld dat ik helemaal niet zo’n slechte schrijver ben. Dat was voor mij het belangrijkste van de activiteit.
Het interview was ook leuk om te doen, het geeft je weer wat meer ervaring in een onderlegd gesprek te houden.
Van deze keuze activiteit heb ik geleerd dat ik later niet op een communicatie afdeling wil zitten van een bedrijf. IK vind het te weinig creatieve inzet, en die is juist heel belangrijk voor mij. Ik heb door deze stage geleerd dat ik een meer dynamische werkplek wil hebben, met veel afwisseling waar je geen rekening hoeft te houden met een bepaalde vaste huisstijl en richtlijnen van een bedrijf.
De feedback die ik heb gekregen van mijn begeleider, was dat ik prettig ben om mee samen te werken. Ik zou het goed doen in een team. Cindy vond doordat ik een creatieve inslag heb en een interesse voor kunst, daar zeker verder mee moet gaan. Ook het schrijven moest ik doorzetten. Zij vond dat ik een goede pen heb en een goed inlevingsgevoel om te schrijven. Alleen moest ik wel letten op de spellingsfouten.
Verder gaan met schrijven ga ik zeker.
De artikelen:
Liften krijgen een metamorfose
Na 23 jaar trouwe dienst, worden de schachtdeuren en liftkooien van de publieksliften in de Centrale Bibliotheek vernieuwd, ook krijgen de liften een metamorfose. Dit gebeurt in de maanden Juni en Juli. Edze van der laan van het architecten bureau LFVVB is bij deze metamorfose betrokken.
De deuren krijgen een nieuwe kleur en krijgen ook de tekst “LIFT”erop. Dit maakt de liften makkelijker te vinden voor het publiek.
Ook de binnenkant wordt vernieuwd; er komen nieuwe panelen voor de drukknoppen en er wordt duidelijk aangegeven op welke verdieping de lift zich op dat moment bevindt.
Verder is het nieuw dat het nummer dat de verdieping aangeeft op de drukknoppen wordt aangegeven in Braille voor visueel gehandicapten. Het geheel krijgt door dit alles een moderne uitstraling.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door de firma Van Deelen, die de liften zoveel mogelijk operationeel probeert te houden. Er zal tijdens het proces altijd een lift voor het publiek beschikbaar blijven. De verwachting is dat de aanpak ongeveer zes à zeven weken in beslag gaat nemen.
Ik moest het stuk inkorten van Cindy, omdat het origineel dat ik had gecshreven veel te lang was voor een de nieuwsbrief.
Dit was het origineel:
Liften krijgen een metamorfose
Na wel minstens een miljoen keer open en dicht gaan en 23 jaar trouwe dienst te hebben geleverd, zijn de publieksliften aan vervanging toe. Het is niet te achterhalen hoeveel keren de liftdeuren daadwerkelijk hun werk hebben gedaan, maar desalniettemin moeten ze worden vervangen door nieuwe en zo ook de liftkooien.
Ook ondergaan de liften een metamorfose, want er kan wel meer worden gedaan dan de liften met wit te vervangen.
Na een advies gesprek met Edze van der Laan van het architecten bureau LFVVB, komen de verbeterde liftdeuren veel mooier uit de verf.
Om de bibliotheek een geheel te houden worden de liftdeuren in het teken van de bibliotheek kleuren gehouden. De hoofdkleur van elke verdieping wel te verstaan. De liftdeuren op een verdieping, worden in de hoofdkleur van die verdieping gehouden. Om de liftdeuren niet alleen uitstraling te geven maar ook functioneel te houden, wordt daarnaast de tekst “LIFT”op de schachtdeuren gezet. Voor de bezoeker dus duidelijker om de liften te vinden.
De binnenkant wordt ook vernieuwd. Er worden roestvrije stalen panelen aangebracht van vloer tot plafond, waarop zich de drukknoppen bevinden. Ook wordt hierop aangegeven op welke verdieping de liften aanwezig zijn.
Een mooie nieuwigheid is dat de aanduiding van de verdiepingen op de knoppen voor visueel gehandicapten in braille wordt aangegeven. Verder wordt de lift verlicht met LED spotjes om het geheel een moderne uitstraling te geven.
Zoals ook de buitenkant van de lift, zal de binnenkant zowel uitstraling hebben als functioneel zijn.
Het geheel zal worden uitgevoerd door de voor ons bekende firma Van Deelen, die de liften zoveel mogelijk functioneel probeert te houden. Er zal tijdens het proces een lift actief blijven. De verwachting is dat de aanpak zo’n zes à zeven weken in beslag gaat nemen. Maar na die tijd van slopende renovatie heeft de bibliotheek er een stukje meerwaarde bij.
Artikel 2:
Designer kleding voor de Amsterdamse Bibliotheek
Op 5 mei introduceerde de OB Amsterdam, zijn nieuwe bedrijfskleding. De kleding staat geheel in het teken van de vernieuwing van de Amsterdamse bieb, en was daarom ontworpen door de bekende Marokkaanse ontwerper Aziz Bekkaoui. Deze heeft eerder kleding ontworpen voor het 50 jarige bestaan van de Europese Unie en zijn stukken hangen in musea over de wereld.
Bekkaoui geeft met zijn ontwerpen een geheel nieuwe betekenis aan de bedrijfskleding en heeft er voor gezorgd dat de het Amsterdamse bieb personeel er modieus, misschien zelfs een beetje futuristisch uitziet. Het is misschien niet iedereen zijn smaak maar design is het in elk geval wel.
Misschien ook wel wat voor het Rotterdamse bieb personeel…
Artikel 3:
2000 x Dick
Na de tentoonstelling van Kuifje, komt er een tentoonstelling over Dick Bruna’s omslagen die hij maakte voor de Zwarte beertjes-reeks als Maigret, Havank en Saint. De tentoonstelling die 2000 x Dick gaat heten; naar aanleiding van de 2000 boeken die de reeksen in totaal bevatten, is gemaakt door Harry Hoek.
Harry verteld dat hij na zijn tentoonstelling van de kleerhangers, op zoek was naar nieuwe inspiratie. Toen hij op een dag met een boek van de Zwarte beertjes reeks in aanraking kwam en de omslag goed bekeek, dacht hij; Verrek dat is goed!
Hij besloot er een tentoonstelling aan te wijden en struinde vervolgens markten en winkels af om alle 2000 exemplaren in handen te krijgen.
Zelf heeft hij een constructie gebouwd om de boeken zo mooi mogelijk ten toon te stellen. De stellages wordenneergezet op het plein van de begane grond.
De tentoonstelling is zo speciaal omdat deze niet over de meest bekende werken zoals Nijntje van Bruna gaan, maar over niet zo bekende; maar zeker niet minder mooie werken van de Beertjes reeks.
Ook Dick Bruna zelf is erg enthousiast over de tentoonstelling en zal bij de opening aanwezig zijn.
De tentoonstelling is een mooie overzicht van de kunsten van Bruna die ook makkelijk verplaatsbaar is. Dus op naar Japan!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten