Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP)
Periode 1 was een moeilijk blok, niet omdat de vakken of het project zo moeilijk waren. Maar omdat het projectgroepje waar ik in zat niet lekker liep. Dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Want het was gewoon verschrikkelijk. De mensen waarmee ik in het groepje zat waren alleen bezig elkaar te bestrijden. Het begon al in de eerste week. Er werden persoonlijke kritieken geleverd en er waren geregeld woordwisselingen. Er was altijd discussies en die gingen meestal niet over het project. Op een gegeven moment ontstonden er echt ruzies, mensen werden uit de groep gewerkt er barsten geregeld mensen in tranen uit. Ook leden we allemaal onder de hele strenge regels die waren opgesteld. Het was absurd. Niemand hield zich eigenlijk meer bezig met het project. Ik werd er helemaal niet goed van. Het was zo kinderachtig. Ze hadden zo’n grote mond en ze wisten het allemaal beter, maar als het echte werk gedaan moest worden dan waren ze er niet. Ik heb het voortouw op handen genomen en geprobeerd er nog iets van te maken. Ik wil niet beweren dat ik alles alleen gedaan heb. Dat is ook niet zo. Maar ik had het net zo goed wel alleen kunnen maken, want het had niet veel gescheeld. Misschien had ik een beter resultaat dan dat ik nu heb gehaald. Mijn team genoten hebben het zo moeilijk gemaakt. Het was echt verschrikkelijk om met ze te werken. Ik heb er nooit een woord over vuilgemaakt dat ik het eigenlijk verschrikkelijk vond om met ze te werken. Zelfs met de genen die zogenaamd wel goede inzet toonden. Het enige wat ze deden was zeuren en gillen. Ze waren altijd gestresst en ze werden niet goed van de situatie. Dat konden ze niet vaak genoeg zeggen. Welke situatie in godsnaam! Ze deden niks!
Het is niet waar dat ik alles zelf heb gedaan en het is ook niet waar dat ze allemaal niets deden. Azam had een goed financieel stuk gemaakt, dat had ik zelf niet zo goed gekund. Richtsje had een net hoofdstuk gemaakt. Maar ik blijf erbij dat het hele werkstuk op mijn idee berustte. Ze hoefden niets te bedenken alleen hier en daar een beetje uit te voeren. Ik ben van plan zoiets nooit meer te doen, als mijn toekomstige teamleden van plan zijn alleen stennis te maken en niet te werken. Doe ik ook niets.
Ik heb periode 1 ervaring als een heel naar blok. De situatie waarin ik me bevond was gewoon rot. Daarbij kwam ook nog dat ik eigenlijk de gene was die niet eens wist of deze opleiding de juiste was. Ik wil nog steeds een muziekopleiding doen dat is niet veranderd. Ik baalde er ontzettend van dat ik nu zoveel energie stopte in het project. Ik wilde niet gelijk in het eerste blok stranden.
Ik heb in blok 1 toch best veel geleerd. Ik heb geleerd van het project. Ik weet nu ongeveer hoe je een project opzet en heb heel veel SWOT- analyses gemaakt. Ik heb er ook van geleerd dat projectmanager/- uitvoerder niet voor mij is. Dat waren de competenties van blok1. Ik ben niet zogoed in het verkopen van een product. Het overtuigen van mensen kan ik wel, maar niet als er zo’n druk op je staat. Het ontwikkelen van een idee vond ik eigenlijk wel leuk, het bedenken van een communicatie strategie voor het bereiken van je doelgroep vond ik ook wel leuk. Alleen het uitvoeren van het idee, de technische kanten en dan het verkopen van je product. Dat vind ik niet zo leuk.
Ik had als rol eindredacteur. Die rol ging me niet zo goed af. Ik ben een chaotisch mens, en ik weet dat het geen excuus is maar mijn stukken zijn doorgaans niet zo geordend als dat van mijn studie genoten. Ook probeer ik het niet om ze geordend te krijgen. Ik zou het waarschijnlijk wel netter kunnen maar het zal nooit heel netjes worden. Ik kan dat niet echt overzien. Als iets er netjes uitziet voor mij, is het voor iemand anders nog steeds erg onoverzichtelijk.
Ik vond het blok qua leerstof niet moeilijk. Toch heb ik mijn tentamens beidde niet gehaald. Ik heb alles afgesloten behalve Excel en mijn twee tentamens. Misschien heb ik teveel energie gestopt in het project, of misschien heb ik gewoon niet goed geleerd. Ik hoop dat het de eerste is, maar ik ben bang dat het de tweede reden is.
Ik voel niet echt de behoefte om mijn tentamens te leren. Dat komt omdat ik weet dat je ze toch nog kan herkansen, maar ook omdat ik het niet echt nodig vind. Ik weet dat ik deze opleiding niet echt wil doen. Ik doe hem om dat ik een opleiding moet doen. Ik wil nog steeds naar de muziek school. Misschien wil ik gewoon niet meer naar school dat kan ook. Ik doem mijn best voor gezamenlijke projecten omdat daar ook de studie resultaten van andere mensen vast zitten. Ik probeer vakken af te sluiten, waar je niet voor hoeft te leren. Maar dat leren van boeken, dat gaat gewoon niet meer. Ik kan me er niet toe zetten en kan er ook mijn aandacht niet bij houden.
Ik heb haast geen punten gehaald, maar 5. In dit tweede blok zal het ook wel niet zo goed gaan.
Ik wil toch het jaar halen. Ik heb tenslotte vorig jaar al een jaar weggegooid. Ik wil niet een tweede vergooien.
Dit blok begon even slecht als het eerste. We zaten nog steeds als groep bij elkaar en het ging heel slecht. Op een gegeven moment liep het weer erg uit de hand en besloot onze projectbegeleider ons uit elkaar te halen. We gingen verder met het zogenaamd goede deel van de groep. Nu moet ik zeggen dat het andere deel van onze groep inderdaad verschrikkelijk was, ze deden niets en haalden het niveau ontzettend naar beneden. Daarbij kwam dat ze absoluut geen respect hadden voor teamgenoten. Het leek er in het begin ook zeker op dat deze nieuwe samenstelling uitstekend was. Het ging goed, we waren productief. Op het laatste moment ging alles nog faliekant mis.
Ik moest naar een bruiloft in Thailand, ik had dit ver van te voren gemeld en dat was ook goedgekeurd door mijn teamgenoten. Ze hadden me een week voordat ik ging verteld dat het allemaal goed zo komen en dat we toch bijna klaar waren. Er moesten nog een paar dingetjes gedaan worden.
Zorgeloos ging ik weg, zorgeloos kwam ik terug. Totdat Richtsje me liet weten dat we het project niet op tijd af hadden en we het dus niet konden inleveren. Die kleine paar dingetjes bleken toch nog een hele hoop dingen te zijn. Ik hoorde dat Desiree en Azam het allebei hadden laten afweten. Richtsje had alleen het werk gedaan, dat het niet af was is logisch; ze kan het tenslotte niet alleen.
Hoe zij is behandelt en hoe onze teamleden zich hebben gedragen vind ik onbegrijpelijk. Beidde teamleden waren weliswaar ziek, ze hadden dingen die allang afmoesten zijn niet af.
Desiree is verder niet meer opkomen dagen. We hebben meerdere malen gevraagd om haar stukken die heeft ze ons niet opgestuurd. Ze heeft niets van zich laten horen, zelfs niet op de dag dat we het project moesten inleveren. Ik vind dit echt niet kunnen. We hebben op dinsdag 18-2 tot half 7 op school gezeten om het stuk af te krijgen. Azam was nu al weer beter en heeft zich dubbel en dwars moeten bewijzen. Hij zat ook fout.
Desiree heeft ons al het werk laten doen en heeft in haar persoonlijke verslag geschreven dat zij degene was die teleurgesteld is in de houding van Azam dat hij het laat afweten en dat 100% inzet toont. Ik vind het teleurstellend van haar dat ze zich zo heeft geuit.
Het tweede blok is dus ook niet zo goed afgesloten. Ik baal hier ontzettend van, ik had het niet verwacht.Ook al wist ik dat mijn teamgenoot van andere 100% kwaliteit verwacht en zelf dit niet haald, had ik niet verwacht dat ze zover zou gaan.
In dit blok was ik Projectleider en Gespreksleider. De vergaderingen heb ik aardig geleid. Maar niet echt super. Het project heb ik eigenlijk ook niet zo goed geleid. Ik wist niet zo goed wat ik met het project aan moest. Ik had er een minder goed overzicht van, en wist ook niet hoe het project er uit moest komen te zien. Ik vond het een ingewikkeld project.
Wel heb ik het statistiek programma SPSS een beetje onder de knie en heb wat meer inzicht in het houden van een onderzoek.
Ondanks dat ik meer inzet toon da dat ik vorig jaar deed, vind ik nog steeds niet dat ik de studie goed aanpak. Ik laat dingen verzaken zoals lessen en tentamens. Ik haal geen goede studie resultaten.
Het eerste blok heb ik best goed gedaan op de tentamens na, maar het tweede is echt slecht. Misschien komt dat omdat dit blok meer vakken afsluit met een tentamen. Ik denk het wel.
Ik hoop echt dit jaar te halen, en probeer hiervoor ook meer mijn best te doen.
Korte persoonlijkheidstest
Een twijfelende persoonlijkheid
Kernwoorden: besluiteloos, aarzelend
Op basis van deze test lijkt het er op dat je iemand bent die twijfelt aan zijn of haar capaciteiten, die wat onzeker in het leven staat. Misschien ben je wel tevreden met je persoonlijke situatie of heb je je neergelegd bij de huidige stand van zaken. Het kan echter ook betekenen dat je er niet uithaalt wat er in zit. Je benut met andere woorden je persoonlijk potentieel onvoldoende. Het kan in je voordeel zijn als je iets meer ambitie aan de dag legt. Streef bijvoorbeeld naar het bereiken van concrete doelen. Doelen die je voorheen niet stelde. Realiseer je dat iedereen beschikt over uniek talent en mogelijkheden.
Prestatie motivatietest
Uitslag
Je bent redelijk extrinsiek gemotiveerd en maar weinig intrinsiek gemotiveerd. Dat je in redelijke mate extrinsiek gemotiveerd bent betekent dat je er rekening mee houdt wat je met je studie kunt bereiken: een diploma, geld, status of de erkenning van de mensen waar je van houdt. Dat je maar weinig intrinsiek gemotiveerd bent wil zeggen dat je je, in je studie, weinig laat leiden door je interesse en voorkeuren. Studeren kan voor jou daardoor best zwaar zijn: je vindt het niet echt leuk, en kunt het gevoel hebben dat je jezelf erdoor heen moet slepen. Tip: Iedereen, ook jij, loopt wel érgens warm voor. Je wordt een stuk gelukkiger als je ontdekt wat dat voor jou is. Ga op zelfonderzoek uit en/of ga eens langs bij de schooladviseur.
Ik heb deze testen gekozen omdat ik deze het meest van toepassing vind. Uit de persoonlijkheidstest kan je een beetje opmaken waarom je een bepaalde rol aanneemt in een groep bijvoorbeeld. Of het verklaard een beetje waarom je je gedraagt zoals je doet.
Ook geeft het misschien meer inzicht in mijn twijfels over deze studie. Het feit dat ik niet weet wat ik eigenlijk wil doen. Wil ik zeker weten een muziek opleiding en het toekomst perspectief daarvan. Moet ik toch maar een goede studie doen zodat ik later in ieder geval een goede baan heb. Ik wil ook mijn ouders niet teleurstellen.
Al deze aspecten komen wel een beetje terug in de uitslag van de tests.
Het biedt echter niet echt een oplossing voor mijn probleem. Ik denk dat ik dit jaar afmoet maken en moet proberen hem te halen. Pas dan kan ik echt een keuze maken.
Smart- geformuleerde leerdoelen
1. Ik wil aan het eind van periode blok 3 alle tentamens en vakken van blok 1 en 2 afgesloten hebben. Ik zal de vakken nog een keer volgen bij een andere klas en zal de toetsen herkansen.
2. Ik wil in de periode van blok 3 in teamverband mijn rol actief vervullen, door me te verdiepen in de verantwoordelijkheden van een taak en mijn persoonlijke rol met een 7 af te sluiten aan het eind van dit blok.
3. Ik wil in de periode van blok 3 duidelijk hebben of ik deze opleiding af wil/kan maken of dat ik de muziekopleiding wil gaan doen, dit door in april toelating te doen voor de muziekschool en geen 30 punten hebben behaald voor deze opleiding. Zodat ik hoogstwaarschijnlijk het eerste jaar niet haal.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten